ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Το Συνέδριο αφετηρία ίδρυσης Διεθνούς Κέντρου Επιστημών & Ελληνικών Αξιώ








ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ: "Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ"



ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΕ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Το Συνέδριο αφετηρία  ίδρυσης Διεθνούς Κέντρου Επιστημών & Ελληνικών Αξιών


Ολοκληρώθηκε αργά χθες το βράδυ ο κύκλος των συνεδριών  του διεπιστημονικού διεθνούς συνεδρίου που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Πατρών “Η αρχαία Ελλάδα και ο σύγχρονος κόσμος”του οποίου τις εργασίες κήρυξε η  Α.Ε. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κύριος Προκόπιος Παυλόπουλος.Τον Πρόεδρο  προσφώνησε  και ο Α' Αντιπρόεδρος  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Frans Timmermans, πέραν του προέδρου του συνεδρίου Καθηγ.Σ.Παϊπέτη , της Πρυτάνεως του Παν/μίου Πατρών Β. Κυριαζοπούλου και  του Ακαδημαϊκού Α.Κουνάδη.

Το τέλος του συγκεκριμένου συνεδρίου γίνεται η αφετηρία ενός καινούργιου ελπιδοφόρου  κύκλου αυτού της ίδρυσης «Διεθνούς Κέντρου Επιστημών και Ελληνικών Αξιών», γεγονός που εξήγγειλε η  Πρέσβης του ευ αγωνίζεσθε της Ελλάδας στο Συμβούλιο της Ευρώπης κα Κατερίνα Παναγοπούλου, στο πλαίσιο της προσφώνησης της στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Ειδικότερα, στην διάρκεια  των συνεδριών κατετέθησαν καινοτόμες  εργασίες από 180 κορυφαίους επιστήμονες όπου απεδείχθη  πως ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός δεν αποτελεί μόνον τον “καμβά” που απεικονίστηκε  ο σύγχρονος πολιτισμός,  αλλά υπάρχουν στοιχεία προς μελέτη που θα ανοίξουν νέους  ορίζοντες στην σύγχρονη επιστήμη.

Δειγματοληπτικά θα αναφερθούν κάποιες εκ των παρουσιάσεων για να δοθεί η ουσία και η διάσταση των εργασιών του συνεδρίου.

Ο καθηγ. και πρόεδρος της Διεθνούς Ενώσεως Μηχανών και Μηχανισμών  Marco Ceccarelli στην εισήγηση του απέδειξε,πως η αρχαιοελληνική Μηχανική αναγνωρίζεται ακόμη στη σύγχρονη επιστήμη της Μηχανολογίας τόσο από την άποψη αρχών και των μεθόδων όσο και από τον σχεδιασμό μηχανισμών. Συγκεκριμένα υποστήριξε πως ότι το αρχαιοελληνικό υπόβαθρο υποβόσκει ακόμη στις πλέον  σύγχρονες δραστηριότητες ανάπτυξης και προαγωγής της Μηχανολογίας.

Στην εργασία του “Μηχανές και θεωρίες των μηχανών στην αρχαιότητα” ο Καθηγ. ο Teun Koetsier, επισημαίνει  ότι  για μεγάλο διάστημα η άποψη μας για την κλασική αρχαι­ότητα κυριαρχείτο από την επίδραση του Πλάτωνος. Αυτό οδήγησε σε μια παραμορφωμένη εικόνα της σχέσης ανάμεσα στην επιστήμη και στην τεχνολογία, κατά την οποία οι μαθηματικοί θεωρούσαν τη γνώση πάνω σε πρακτικά θέματα ως κατώτερη. Η άποψη αυτή πρέπει να αναθεωρηθεί. Ειδικότερα ο μηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελεί ωραίο παράδειγμα μηχανισμού που δείχνει την ύπαρξη στενών σχέσεων μεταξύ Μαθηματικών και τεχνιτών. Στην εργασία εξετάστηκαν  τα μαθηματικά της αρχαιότητας και η σχέση τους με την τεχνική πρακτική και ειδικότερα με την κατασκευή μηχανών.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΨΥΧΗ ΚΑΤΑ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΥΣ -ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΕΥΡΟΕΠΙΣΤΗΜΗ

Συνοψίζοντας την εισήγηση με θέμα: “Η προσφορά της Αρχαίας Ελλάδας στην Νευροεπιστήμη” του διεθνούς  κύρους Καθηγ. Γιώργου Παξινού (του επιστήμονα που χαρτογράφησε τον ανθρώπινο εγκέφαλο)  μέλους της Ακαδημίας της Αυστραλίας και της Ακαδημίας Αθηνών, βλέπουμε πως σ' αυτήν καταδεικνύεται ότι ορισμένοι προ-Σωκρατικοί φιλόσοφοι απέρριπταν τις υπερφυσικές αιτίες και τις μυθικές εξηγήσεις για τον φυσικό κόσμο και για την φύση της ψυχής.  Ο Ιπποκράτης (460-377 π.Χ.) είπε: “Οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν πως από τον εγκέφαλο μόνο πηγάζουν οι απολαύσεις, οι χαρές, οι λύπες, το γέλιο καθώς και ο πόνος, η θλίψη και τα δάκρυα.” Μετά από τόσο αγώνα για να βρεθεί η έδρα της ψυχής, η Ψυχολογία χάνει τη ψυχή της το 1930. Σύμφωνα με τον Χεμπ (1958), ο νους είναι η σύνθεσης της ενέργειας των νευρώνων. Δηλαδή, δεν υπάρχει φάντασμα στη μηχανή. Αν η σχέση μεταξύ εγκεφάλου και συμπεριφοράς είναι 1 προς 1, τότε δεν είναι ανάγκη να υποθέσουμε ότι υπάρχει ψυχή για να αντιληφθούμε τη συμπεριφορά και να την αλλάξουμε.

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ “ΝΟΜΟΥΣ” ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ

Στους Νόμους του Πλάτωνα ο καθηγ, Α. Βαρδουλάκης  (βιβλίο 5, 737e, 738 των Νόμων) ανακαλύπτει  πως  στην πραγματικότητα “κρύβεται ένα «κρυφό» θεώρημα σχετικό με την κατανομή των πρώτων αριθμών όπου  επανεξετάζεται και δίδονται δύο ανεξάρτητες αποδείξεις αυτού του καταπληκτικού αποτελέσματος.

ΧΡΟΝΟΛΟΓΉΘΗΚΕ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΚΑΙ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ
Η ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον καθηγ. Σταύρο Παπαμαρινόπουλο (Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Γεωλογίας)την επικ. καθηγ.Π. Πρέκα-Παπαδήμα και τους ερευνητές  Π. Αντωνόπουλο, Ε. Μητροπέτρου, Π. Μητροπέτρο και Γ. Σαραντίτη (Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τομέας Αστροφυσικής-Αστρονομίας και Μηχανικής, Τμήμα Φυσικής), ερευνώντας τα αστρονομικά στοιχεία στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια ανακαλύπτει την  ημερομηνία της επιστροφής του Οδυσσέα στην Ιθάκη και  την ημερομηνία Άλωσης της Τροίας.
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΤΟΞΟΥ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ
Από τους Καθηγ. Αλκιβιάδη Παϊπέτη και Στέφανο Παϊπέτη (Πν/μιο Ιωαννίνων-Πάτρων) παρουσιάστηκε μια μηχανική ανάλυση της λειτουργίας του συστήματος τόξου -βέλους του Οδυσσέα με συμπέρασμα να επιβεβαιώνεται  πλήρως ότι ο χειριστής του τόξου θα έπρεπε να είναι άτομο εξαιρετικής μυϊκής δύναμης , ευφυίας και επιδεξιότητας.
ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ

Ο Καθηγ. Μ. Wright (Imperial College, London ) αναφέρθηκε σε κείμενο του Κικέρωνα στο οποίο καταγράφεται διάταξη του Αρχιμήδη η οποία προφανώς απετέλεσε πρόδρομο του μηχανισμού των Αντικυθήρων. 

ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ  ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

Ο Καθηγ. Α. Κοτσιώλης (Παν/μιο Πατρών) και ο Δρ.  Ν. Λαμπρόπουλος  αφού εξέτασαν τη συμμετρία στην κλασσική Ελλάδα ως φιλοσοφική, ηθική και μαθηματική έννοια και ειδικότερα τη συμμετρία στη σφαίρα,  απέδειξαν πως η ισοπεριμετρική ανισότητα της Σχολής του Πλάτωνα συνδέεται με τις σύγχρονες ανισότητες τύπου sobolev που αποτελούν το βασικό εργαλείο της θεωρίας της βελτιστοποίησης ( που βρίσκει εφαρμογή στην μαθηματική φυσική, οικονομία κ.α)

 ΙΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ  ΚΑΙ ΚΒΑΝΤΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ

 Η Καθηγ Nina Sotina  NY, USA αναφέρθηκε στις  αινιγματικές ιδιότητες  σχετικές προς την ιερότητα του νερού, οι οποίες εκδηλώνονται στο αγιασμένο νερό και στην υδρομαντεία, που είναι γνωστό ότι ασκούνταν σε μαντεία στον ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς. Έτσι εξετάζει δυο μοναδικά πειράματα που καταδεικνύουν ότι οι ιερές ιδιότητες του νερού δεν ανήκουν μόνο δημιούργημα της ανθρώπινης φαντασίας. Το πρώτο πείραμα εκτελέστηκε από τον J.Benveniste το 1997. Το άλλο είναι μια σειρά πειραμάτων που διενεργήθηκαν στο Stony Brook (ΗΠΑ) από τους H.Hu και M.Wu Στα πειράματα αυτά παρατηρούμε ίσως αυτό που είναι γνωστό στη φυσική σαν κβαντική μη τοπικότητα. Οι σύγχρονοι φυσικοί δεν κρατούν κοινή στάση και ερμηνεία των πειραμάτων πάνω στην κβαντική μη τοπικότητα. Προτείνουμε ως τρόπο ερμηνείας των πειραμάτων αυτών τη χρήση μη τοπικών μεταβλητών πεδίου
ΕΧΙΝΑΔΕΣ ΝΗΣΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Το μύθο που σχετίζεται με τον Αχελώο και τις Εχινάδες νήσους, πως είναι ένας από τους πολλούς που συμπίπτουν απόλυτα με την φυσικο-γεωλογική εξέλιξη της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Ελλάδας κατά τα τελευταία 18.000 χρόνια εξετάζει ο Καθηγ. Ηλίας Μαριολάκος. Η έρευνα του αποδεικνύει πως έρχεται σε απόλυτη ταύτιση του μύθου με την φυσικο-γεωλογική εξέλιξη της περιοχής του Δέλτα κατά την περίοδο των τελευταίων 18.000 ετών. Από την εργασία συμπεραίνεται, σύμφωνα με τους ερευνητές,  η ύπαρξη μιας πρωτο-Ελληνικής γλώσσας, ώστε να είναι δυνατή η διατήρηση του μύθου μέσα από την παράδοση μέχρι την ιστορική εποχή όπου  καταγράφηκε.
Η ΑΡΧΙΚΗ ΙΔΕΑ ....ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
 Για την έννοια του ρυθμού μεταβολής, με την μορφή της εφαπτόμενης μια επίπεδης καμπύλης, που ήταν γνωστή στην αρχαιότητα αιώνες πριν από τον Ευκλείδη μίλησε ο Καθηγ Γ.Δάσιος, τονίζοντας πως  η ίδια ακριβώς ιδέα επανεμ­φανίστηκε, αρχικά στους υπολογισμούς του Τορρικέλι και στην συνέχεια σε γενική μορφή από τον Νεύτωνα στo πλαίσιo του ορισμού της ταχύτητας. Και εδώ γεννιέται το ακόλουθο ερώτημα : Για ποιο λόγο χρειάστηκαν περισσότεροι από 20 αιώνες για να κατανοήσει ο άνθρωπος ότι η εφαπτόμενη και η ταχύτητα αποτελούν δύο διαφορε­τικές εκφράσεις της έννοιας του ρυθμού μεταβολής ;
ΑΠΟ ΤΑ «ΑΤΟΜΑ» ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ ΣΤΙΣ «ΜΟΝΑΔΕΣ» ΤΟΥ LEIBNIZ
Στην εισήγηση του  Καθηγ   Γ. Δελλή υπογραμμίζεται ως όλοι αυτοί οι στοχα­στές του 17ου αιώνα και ο Leibniz αντικατέστησαν το δημοκρίτειο όρο «ἄτομα» με άλλους όρους όπως corpuscula, particles χωρίς να εννοούν κάτι διαφορετικό από το Δημόκριτο για να αποφύγουν την κατηγορία της «αθεΐας». Αυτό δικαιολογείται από την άποψη ότι ο Δημόκριτος θεωρήθηκε «άθεος» γιατί στη θεωρία του η δημιουργία και η κίνηση των «ατόμων» δεν προϋπέθεταν τη «θεία πρόνοια» ή τη θεϊκή παρέμβαση. Γι' αυτό προτείνουμε τον όρο «θεϊστικός ἀτομικισμός».

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΥΘΑΓΟΡΑ ΠΡΟΕΚΥΨΕ ΕΝΑ ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
Οι Καθηγ Χ. Σπυρίδης και  Π. Πρέκα-Παπαδήμα (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, Ε.Κ.Π.Α., Τομέας Αστροφυσι­κής, Αστρονομίας, νΜηχανικής, Τμήμα Φυσικής, Ε.Κ.Π.Α αντίστοιχα.) μελέτησαν το σωζόμενο έργο με τίτλο «Καταστερισμοί» του Ερατοσθένη του Κυρηναίου (276-194 π.Χ.) όπου  περιγράφει τους αστερισμούς του βορείου ημισφαιρίου και δίνει τον αριθμό αστεριών του καθενός και προέβημεν  στην ομαδοποιήση  αυτού του αριθμού των αστεριών και  οδηγηθήκαμε  την «κατά ποιότητα (=με λόγους)» Πυθαγόρειο μελέτη τους. Από αυτήν προέκυψε ένα σύνολο μουσικών διαστημάτων, τα οποία βάσει ενός φθόγγου αναφοράς δίνουν  μία αλληλουχία νο­τών εύρους 4 διαπασών και 1 διαπέντε, η οποία διαφέρει μόνον κατά έναν τόνο από την αντίστοιχη του Πλάτωνος στη Γένεση Ψυχής Κό­σμου (Τίμαιος, 35a1-36b6).


Στην τελευταία συνεδρία στην οποία προέδρευε η Καθηγ.Π. Νικολοπούλου -Σταμάτη πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση και αποτίμηση  των εργασιών του συνεδρίου. Στο πλαίσιο αυτό η  κ. Νικολοπούλου επεσήμανε, ότι το συγκεκριμένο συνέδριο είναι μοναδικό,τόσο λόγω της διεπιστημονικότητας του,  όσο και για την πρωτοτυπία των εργασιών του  οι οποίες υποστηρίζουν απόλυτα τον θέμα του συνεδρίου και κυρίως γιατί  αποδεικνύεται η διαχρονική αξία της αρχαιοελληνικής σκέψης  που   μπορεί  να απαντήσει  σε σύγχρονα ερωτήματα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις