Συζητάμε, με τον Στρατή Παπάνη, για το fb και πολλά άλλα ενδιαφέροντα.

-"Μελετώ διαλόγους παιδιών εδώ..πραγματικά απορώ, που οι γονείς τα αφήνουν ανεξέλεγκτα..οι υπόλοιποι, οι ενήλικες, αν δεν οχυρωθούν συναισθηματικά, απλά θα επιτείνουν την κατάθλιψη". Ευστράτιος Παπάνης.



Τον Στρατή Παπάνη, τον γνώρισα πρν χρόνια, όταν ανακάλυψα πως κάνει ενδιαφέρουσες έρευνες.  Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.  Γνωριστήκαμε από κοντά και γίναμε φίλοι.. Σκεφείτε, πως μου μιλούσε για το fecebook και μου έδινε έρευνες που έχει κάνει γι αυτό, όταν εγώ δεν είχα δημιουργήσει προφίλ ..
Δεν είναι μόνο Κοινωνιολόγος, είναι και ψυχολόγος .. Ξέρει πολλά, έχει ερευνήσει σε βάθος πολλές καταστάσεις και "φαινόμενα"..
Βρεθήκαμε λοιπόν και στο fb... Κι έτσι μια μέρα..
Έγινε απλά, στον τοίχο του, η συνέντευξη που θα διαβάσετε... Αναφέρεται και στα Πανεπιστήμια, στους καθηγητές, στο σύστημα..
Αν έχετε κέφια. Αν όχι..  Μην την διαβάσετε..
Φανταστείτε πως εδώ είναι το Χρονολόγιο του Στρατή Παπάνη:
Βένη Παπαδημητρίου: -Καλησπέρα.. Εδώ είσαι; Ετοιμάσου. Θα σου κάνω μια συνέντευξη
Στρατής Παπάνης: Κάνε ερωτήσεις
-Εδώ; ή σε μήνυμα;;
-Αν τις κάνεις εδώ θα είναι η πρώτη ζωντανή συνέντευξη στο Facebook
-Ωραία.. Πάμε..  Πόσα χρόνια είσαι στο fb;
-Περίπου 4
- Τι σε έχει εντυπωσιάσει πιο πολύ; Είτε από τις έρευνες, είτε από τις δικές σου παρατηρήσεις
Η μοναξιά, που υπάρχει στον κόσμο. Στην αρχή φαντάζει κατ´ επιλογή, μέχρι που γίνετα αναγκαστική
-Αυτό θέλει μια επεξήγηση.. Με λίγα λόγια..
"Το διαδίκτυο έχει πάψει να είναι μέσο..πλέον μπορεί να γίνει αυτοσκοπός και να επηρεάσει την καθημερινότητα των ανθρώπων..Πολλοί εδώ μέσα βρίσκουν την ευκαιρία να βγάλουν κομμάτια από τον άσχημό τους εαυτό, από τις εξιδανικεύσεις τους, από την πραγματικότητα..και σίγουρα θα βρουν κάποιους να τους ακούσουν..αν δεν πετύχει delete και άλλο προφίλ..Γενικά δεν υπάρχουν προσχήματα
-Υπάρχει και μια τάση να τονώνουν το "Εγώ" τους.. Ή κάνω λάθος;
-Είναι μία ιδιότυπη μορφή αυτοεκτίμησης, που εξαρτάται από τα like, την απήχηση των σχολίων τους..μπαίνουν διαρκώς, για να δουν πώς θα αντιδράσουν οι υπόλοιποι στα posts. Μερικοί εκτονώνουν την αγένεια, το θυμό, την απόρριψη, τις ματαιώσεις, τους πόθους..συμβολική ζωή, που περιλαμβάνει έρωτα, επίδειξη, μίσος, νέυρωση..όλη η ποικιλία της κοινωνίας με την ψευδάισθηση της ελευθερίας
-Γιατί ακολουθούν τους "φανφαρόνους", άτομα με λογική;; Γιατι από τέτοιους το φέις ειναι γεμάτο..
-"Στην ψυχολογία λέμε πως αρχικά συστηματική επιρροή ασκεί αυτός που λέει πολλά κι όχι ο ουσιαστικός..τα προσωπεία μετά πέφτουν βέβαια..σαν την πολιτικήΕξάλλου εδώ ο κόσμος είναι αταξικός..γενικά τα δίκτυα με τη γεφύρωση που προσφέρουν αναιρούν την έννοια της κοινωνικής τάξης..οι ομάδες δεν είναι περίκλειστες..μπορείς να αναπτύξεις σχέσεις με τον καθένα η έστω με τις πλευρές του εαυτού, που επιθυμεί να παρουσιάσει"
-Ποιά άτομα είναι πιο ευάλωτα στο να αλλάξουν ακόμη και τα πιστεύω τους, να ξεχάσουν τις αρχές τους, από άτομα που, είτε σκόπιμα , είτε γιατί θέλουν να προσελκύσουν την προσοχή, διατυπώνουν θέσεις και απόψεις, που είναι εκτός πραγματικότητας... Προσελκύσουν - λάθος έκφραση.. - να τραβήξουν το ενδιαφέρον και την προσοχή πάνω τους..
-"Τα πιστεύω μας είναι δυναμικά, έτσι κι αλλιώς, αλλάζουν με τις συνθήκες και καμιά σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα..τείνουμε να πιστεύουμε πως επειδή κάποιος δήλωσε κάτι, θα πράξει και ανάλογα..όμως η σχέση αντιλήψεων συμπεριφοράς είναι μηδαμινή. Πιο δύσκολα αλλάζουν πεποιθήσεις οι ημιμαθείς και τα άτομα με μεσαία αυτοεκτίμηση Γενικά, όταν προβάλλεις ένα δημόσιο εαυτό στο διαδίκτυο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εξαρτάται από τους άλλους
-χμμμ Θα έβαζες τη φωτογραφία της κόρης σου στο φέις;; εδώ στον τοίχο σου;
-"Όχι έχω μιλήσει με πολλούς παιδόφιλους για να το κάνω.."
-Πως θα λειτουργήσει περίπου, ένας παιδόφιλος, βλέποντας μια φωτογραφία εδώ;
-"Σου θυμίζει κάτι αυτός ο τύπος, για να απαντήσω σε αυτό που ρώτησες? Υπάρχει ένας τύπος ανθρώπου, εριστικός, φίλαυτος και επηρμένος, που σαν το Σισυφο κουβαλά το βράχο των ανασφαλειών του, βασανίζοντας με τη συμπεριφορά του, όσους ηθελημένα ή ακούσια τον συναναστρέφονται. Είναι σε τέτοιο βαθμό προσηλωμένος στο πληγωμένο του εγώ, που αναλώνει τις πιο δημιουργικές στιγμές του, επιχειρώντας να αποδείξει στους υπόλοιπους την αδιαμφισβήτητη αξία του. Ίσως, κατά τα κρίσιμα χρόνια της παιδικής ηλικίας δεν κατάφερε να κερδίσει το σεβασμό, την αγάπη και την αμέριστη προσοχή των γονέων ή επιδόθηκε σε κάποια ανούσια μάχη εξουσίας και ανταγωνισμού με τα αδέλφια του.  Το θέμα είναι πως το έλλειμα αυτό το σεργιανά διογκωμένο, άλυτο, υπερτροφικό στην ενήλικη ζωή, επικυρώνοντας κάθε στιγμή την απόλυτη εξάρτησή του από τη γνώμη των άλλων. Αξία προς ικανότητες είναι ο απλός ορισμός της αυτοεκτίμησης, που οριοθετεί το πρόβλημα: Ο άνθρωπος που εξετάζουμε, ενώ δεν διαθέτει αρκετές δεξιότητες, αν και δεν διακρίνεται για τις εξαιρετικές του επιδόσεις, έχει με μαεστρία εξυφάνει έναν αστήριχτο μύθο αυταξίας και πομπώδους αυτοαναφοράς.
Κόλακας προς τους ανωτέρους (εξάλλου πάντοτε αυτοί ταυτίζονταν με τους απορριπτικούς γονείς), ζηλωτής προς τους ισότιμους και τυρρανικός προς όσους εκλαμβάνει ως κατώτερους, ομιλεί πάντοτε προτάσσοντας το εγώ, απαιτεί προσοχή, θαυμασμό, αδιαπραγμάτευτη αποδοχή, υποτιμά κάθε πρωτοβουλία, που δεν εκπορεύεται από τον ίδιο, παγιδεύει τους υποτελείς σε ατελεύτητες ψυχαναγκαστικές διαδικασίες, αναστέλλει αποφάσεις, για να ταλανίσει τους υφισταμένους, διατρανώνει την ισχύ του με ληρωδίες, ενώ σε κάθε ευκαιρία και περίσταση δρα με γνώμονα την αυτοπροβολή. Πολλές φορές πείθει τους άλλους ή εκμεταλλεύεται το σύστημα, για να κερδίσει διευθυντικές θέσεις και να διαλαλήσει το περίφημο ´ Ξέρεις ποιος είμαι εγώ ρε..´. Η δύναμή του τεκμηριώνεται με επιτηδευμένα κηρύγματα και φιλιππικούς, οι οποίοι συνθέτονται εν ροπή οφθαλμού και εκφωνούνται στην αόρατη Πνύκα της υπομονής και του ραγιαδισμού των θυμάτων του. Αλίμονο σε εκείνον που θα τον αμφισβητήσει ή θα εκφράσει διαφορετική άποψη, ουαί σε όσους δεν υπομείνουν την a priori ηγεμονία του.: Σατραπικός στην ιδεολογία και μακιαβελικός στην επιβολή, θα μεταχειριστεί κάθε μέσο, ηθικό και μη, για να εκμηδενίσει τον αντίπαλο. Λοιδωρίες, όνειδος, συκοφαντία μερικά από τα προσφορότερα όπλα του. Η χαμηλή, αμυντική του αυτοεκτίμηση τον καθιστά επικίνδυνο, τον καθηλώνει σε γνώσεις και διαδικασίες, που γνωρίζει καλά, ώστε να αποδεικνύει την αυθεντία του, τον απομονώνει από το καινοτομικό, το νέο, το αναζωογονητικό. Διαστρέφει την αλήθεια που δεν συντελεί στην εδράιωση της μεγαλομανίας του, υποβιβάζει κάθε κοινωνικά αναγνωρισμένο πρόσωπο, εγκλωβίζει τους συνεργάτες του σε ατέρμονες προφάσεις δημοκρατίας, τετριμμένων αξιών και επαναλήψεων.
Η νοσηρότητά του δεν αντιμετωπίζεται παρά με ψυχοθεραπεία, με χειρισμό, με την άνωθεν αποκάλυψη ή με κάποιο εσχατολογικό γεγονός, που θα τον κλονίσει. Οι τλάμονες συγγενείς, συνάδελφοι και υφιστάμενοι είτε θα προκρίνουν την αποφυγή είτε τη σύγκρουση είτε, συνηθέστερα, τη συμμόρφωση. Αλλά, πάντοτε η προσωπικότητά του θα μαρτυρά αυτό που ήταν ανέκαθεν γνωστό: Πως η αυτοεκτίμηση κερδίζεται σωρευτικα κυρίως κατά την παιδική ηλικία και πως οποιαδήποτε απόκλιση θα διαιωνίζει την αρνητική έκβαση μέχρι το θάνατο"
- Το φέις είναι ο παράδεισός τους. Για τους παιδόφιλους...
-Ναι, μου θυμίζει.. και μου άρεσε πολύ αυτό το κείμενο...
-Αλλά γίνονται και αξιόλογα πράγματα εδώ..σαν την ομάδα σου για το βιβλίο..άσχετα αν κάποιοι το παίρνουν προσωπικά".....

Δεν ανοίγει πλήρως τα χαρτιά του ο Στρατής.. Ξέρει, αλλά δεν μιλάει.. Ε, δεν λέγονται και όλα.. Θα τα δημοσιεύσει επίσημα στις έρευνές του..
-Το φέις , κατά την προσωπική μου άποψη, είναι ο παράδεισος, του ψέμματος, της υποκρισίας.... Πίσω από ωραία λόγια και γραπτά κρύβονται πολύ κακοί χαρακτήρες και υποβόσκουν κίνδυνοι, που δεν χωράει ο νους.. Πως , μπορεί κανείς να προφυλαχθεί;;Όχι όλοι βέβαια.. Για όνομα του Θεού.. Οι περισσότεροι όμως... Παναγία μου.. και το ξέρεις.. Μακριά από εμάς..
-"Μελετώ διαλόγους παιδιών εδώ..πραγματικά απορώ, που οι γονείς τα αφήνουν ανεξέλεγκτα..οι υπόλοιποι, οι ενήλικες, αν δεν οχυρωθούν συναισθηματικά, απλά θα επιτείνουν την κατάθλιψη

ς...  καταθλιπτική, έχω παρατηρήσει πως μου κάνει κακό η πολύωρη ενασχόληση στο φέις.. Παρ αυτά, παραμένω.. Εχουμε εθιστεί πολλοί;;
-"Ναι..γίναμε εξαρτημένοι και ευάλωτοι χωρίς να το καταλάβουμε..σιγά σιγά αρχίζεις να μπαίνεις από παντού..από τηλέφωνα..μόνο και μόνο για να πάρεις ενίσχυση από τις απαντήσεις των άλλων..πικραίνεσαι, όταν δε σε καταλαβαίνουν, χαίρεσαι..γενικά εθίζεσαι"
-Πολλά άτομα εννοώ.. Μη μου πεις, ότι έχει εθιστεί και εσύ!!!
-"Μα μιλώ για χιλιάδες..και τώρα άρχισε και το google plus. Όλο και κάτι βρίσκεται να μας απομακρύνει από τον κόσμο των αισθήσεων"
-Τι είναι το google plus;; Δεν το πήρα χαμπάρι..
-"Αφού με έκανες φίλο κι εκεί σήμερα..το αντίστοιχο Facebook της google"
-Α.. τώρα κατάλαβα.. οκ.. Θα συνεχίσεις να μελετάς το φέις;; Οι φοιτητές σου, συνεχίζουν να ερευνούν;
-"Είμαι υπέρμαχος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης..δίνουν φωνή και σε ανθρώπους καταδικασμένους στην αφάνεια, διέξοδο σε κοινωνικά κινήματα. Οι φοιτητές μου τόσο απογοητεύτηκαν από το πανεπιστήμιο και το κόστος, που δεν έρχονται πια..σήμερα η Ελλάδα βγήκε σχεδόν τελευταία στην διεθνή κατάταξη των πανεπιστημίων..πρέπει να έρθει μία κυβέρνηση και να τα ξαναφτιάξει από την αρχή"
-Εδώ είναι το ζουμί.. Τι άλλαξε στα πανεπιστήμια με την κρίση; Ευθύνεται η κρίση ή άλλοι παράγοντες; Σταμάτησε η έρευνα σε όλα τα πανεπιστήμια, όπως πληροφορούμαι.. ΕΜΠ, Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. λ. π... Γιατί;;
-"Γιατί οι περισσότεροι καθηγητές θέλουν ξήλωμα..όχι όλοι..βρώμα και δυσωδία"
-Υπάρχει "πόλεμος" και ανταγωνισμός μεταξύ των καθηγητών;
-"Το φέις πάντως είναι και εκπαιδευτικό μέσο.."Μικροεξουσίες Βένη, ευρωπαϊκά προγράμματα, αδιάφοροι φοιτητές, κομματικά..το δημιούργημα της μεταπολίτευσης. Και παντελής έλλειψη πίστης σε οτιδήποτε"
-Τα ξέρω πολύ καλά όλα αυτά.. Τόσα χρόνια μέσα στα Πανεπιστήμια.. Και όταν οι πρυτάνεις χρησιμοποιούν τους "δήθεν αρχικόυς" φοιτητές ... άστα να πάνε.. Βλέπεις, κι άλλη κατρακύλα των πανεπιστημίων;
-"Αν δεν αλλάξουν οι θεσμοί, η κατρακύλα δεν θα έχει τέλος..απορώ ακόμα πώς τα άλλα κράτη αναγνωρίζουν τα πτυχία μας. Τα δέκα χρόνια που εργάζομαι εκεί τα θεωρώ πεταμένα χρόνια"!!!!
-Θλιβερό.. Ας πάμε στις Ακαδημίες Πολιτών.. Πότε "έπιασες την ιδέα" για πρώτη φορά;; Ώστε να ασχοληθείς ο ίδιος..
-"Από τότε που κατάλαβα ότι η έπαρση των πανεπιστημιακών τους κάνει να υποτιμούν κάθε είδος γνώσης, που δεν παρέχεται από αυτούς"

((Βάγια Μωυσιάδη: Παρακολουθώ μ΄ενδιαφέρον την συνέντευξη..Αδιάφοροι φοιτητές;; Γιατί; Οι διαλέξεις των καθηγητών;))

Στρατής Παπάνης:
-Κι από τότε, που συνομιλώντας με απλούς ανθρώπους, κατάλαβα ότι η ´σοφία ´ είναι μωρία-
-Έπαρση των πανεπιστημιακών... Με προβληματίζεις.. Ισως γιατί σε μένα, δεν έδειξαν αυτό το πρόσωπο.. Τι θα προσφέρουν λοιπον, οι Ακαδημίες, στους απλούς πολίτες;;
Στρατής Παπάνης: Πολλοί καθηγητές Βάγια απλά μηρυκάζουν, η διδασκαλία είναι και αρετή..κι αυτή δεν την βρίσκεις.
Η απάντησή του στην ερώτησή μου:
"Μα δεν φαίνεται στους απέξω..δείτε τους στις συνελεύσεις..σα δημοτικά συμβούλια..έχουμε ανάγκη από ριζοσπαστική και παράφορη και οργανωμένη εκπαίδευση..αλλιώς δεν αλλάζει η Ελλάδα"
-Κατέθεσε προτάσεις στο υπ. Παιδείας..
-"Πιστεύω στην αλλαγή από τα κάτω προς τα πάνω"
-Εξήγησέ το.. Πως γίνεται αυτό; να καταλάβει ο κόσμος..
-"Βένη, τελείωνει η μπαταρία....να ένα κακό του δικτυακού κόσμου.."
-Αύριο τότε.. συνεχίζουμε.. για τις Ακαδημίες
((Βάγια Μωυσιάδη: Ευχαριστώ και τους δυό σας....Ενδιαφέρουσα η συνέντευξη.))
-Θα συνεχίσουμε αύριο.. Το κάναμε συχνά κάποτε για την εφημερίδα..
ΣΤρατής Παπάνης:
Η αλλαγή σε ένα σύστημα δεν είναι ποτέ θεσμική..ξεκινά από τον απλό κόσμο, επειδή οι παρούσες συνήθειες και νόμοι δεν εκφράζουν τις ανάγκες..η κοινωνική μεταβολή δεν ήταν ποτέ θέμα υπουργείων
Ναι..πάει και ο Τύπος..και το φέις συντέλεσε σε αυτο
Βάγια σε ευχαριστώ που παρακολούθησες
-Ο κόσμος όμως, στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα, χρειάζεται προσανατολισμό. Εχει χάσει τον δρόμο του.. Θέλει καθοδήγηση για το πως θα κινηθεί..
-"Θα έρθει και η ώρα των ηγετών..πρώτα ο κόσμος"
-Τώρα συνεχίζουμε, ή τέλειωσε η μπαταρία;;
-"Τελειώνει..αύριο"
-ΟΚ... φιλιά

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις