Ο "θάνατος " της Ακτοπλοίας - Αφελληνισμός

Βένη Παπαδημητρίου    

Η   ακτοπλοΐα αργοσβήνει.. Βυθίζεται , όπως ένα σκάφος εγκαταλελειμμένο στα άγρια κύματα .. Κανείς δεν δείχνει ενδιαφέρον. Ουσιαστικό…   Ουδεμία αναφορά σε αυτή από τα χείλη των κρατούντων τα ηνία τη χώρας. Ενώ γνωρίζουν, πως το μοναδικό έσοδο της Ελλάδας αυτή την περίοδο, (το κύριο πάντα)  προέρχεται από τη Ναυτιλία. Κι όμως, της έχουν γυρίσει την πλάτη άπαντες.. Κι όταν εγκαταλείπεις την Ναυτιλία, μια χώρα κατ εξοχήν ναυτική, που στηρίζεται σε αυτή, τότε όλα ξεκαθαρίζουν. Θέλουν να αποτελειώσουν και την Ναυτιλία, και την Ακτοπλοΐα και την Ελλάδα!

Ο αφελληνισμός της είναι ορατός…

Όλα όσα έφτιαξαν, δημιούργησαν με αυτοθυσία και αγάπη , χρόνια ολόκληρα οι Έλληνες ναυτικοί, τα πετάνε σαν σκουπίδια στον μεγαλύτερο κάλαθο των αχρήστων.. 
Φέρτε έναν ξένο καπετάνιο και πείτε του να πιάσει λιμάνι, σε οποιοδήποτε νησί της Ελλάδας.. Δεν θα το κάνει σε καμία περίπτωση.. Θα φύγει τρέχοντας, χωρίς ουδεμία υπερβολή.. Τα λιμάνια μας, είναι σε άθλια κατάσταση, χωρίς καν την υποτυπώδη υποδομή.. Κι αν λειτουργεί η Ακτοπλοΐα άψογα όλα αυτά τα χρόνια, με ασφάλεια (μιλάμε για ανθρώπινες ζωές που μεταφέρονται καθημερινά) λειτουργεί χάρη στην αγάπη, την αυτοθυσία των Ελλήνων  Πλοιάρχων, των Ελλήνων ναυτικών γενικότερα.

Με ρίσκο,  με αυτοθυσία,  αγωνία, με την αδρεναλίνη στα ύψη, πλησιάζουν τα λιμάνια με 8-9 Μποφώρ και δένουν με πλήρη ασφάλεια το καράβι, στο ανύπαρκτο λιμάνι… Και γίνεται με απόλυτη ασφάλεια η αποβίβαση και η επιβίβαση των ανθρώπων..

Μεταφέρουν το πιο πολύτιμο φορτίο. Την ανθρώπινη ζωή.

Η Ελλάδα , πρώτη στη Ναυτιλία του κόσμου – ακόμα- δεν κατάφερε να φτιάξει τα λιμάνια της. Δεν κατάφερε τίποτε απολύτως. Το μόνο που ξέρουν να λένε όλοι, είναι , πως οι ναυτικοί παίρνουν πολλά λεφτά! Παίρνουν πολλά λεφτά;; ;Ο ναυτικός δεν έχει ωράριο. Θα δουλεύει όλη μέρα. Δεν θα πάει σπίτι του, να δει την οικογένειά του, να δει τηλεόραση.. να.. να.. Δεν έχουν φυσιολογική ζωή. Μιλάμε  πάντα για την ακτοπλοΐα, γιατί αν περάσουμε στα υπερπόντια. Εκεί δεν υπάρχει ζωή..

Κάνουν απεργία οι ναυτικοί; Όλοι εναντίον τους. Γιατί; Δεν έχουν το δικαίωμα να διαμαρτυρηθούν όταν τους κόβουν μισθούς και συντάξεις; Μόνο οι υπόλοιποι έχουν δικαιώματα; Εκείνοι τι είναι; Εκτός των κοινωνικών ομάδων που πλήττονται από τις περικοπές  σε μισθούς  και συντάξεις; Όχι βέβαια. Μεγάλες περικοπές και. . είναι και απλήρωτοι οι περισσότεροι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με λίγα λόγια, υφίστανται, όλα , όσα υφίστανται και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι. Με τη διαφορά ότι ο ναυτικός δουλεύει ατέλειωτες ώρες, ρισκάροντας τη ζωή του, ρισκάροντας τα πάντα, ενώ οι υπόλοιποι εκ του ασφαλούς…

Οι  ναυτικοί μας.. Αυτοί δημιούργησαν αυτό το μεγαλείο της Ναυτιλίας, μόνοι , χωρίς καμιά βοήθεια..

Ας μην πω περισσότερα… Ο πλοίαρχος  του ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΕΛΛΑΣ, καπτ. Σταμάτης Μαρινάκης, μια από τις πολύ καλές μανούβρες του Πειραιά - όπως μαρτυρούν οι πληροφορίες μου, από τα 22 του χρόνια στη θάλασσα, θα μας τα πει όλα , ακριβώς όπως έχουν.
(σ. σ.: Η συνέντευξη έγινε πριν την επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας από τη νέα κυβέρνηση. Οι ναυτικοί ελπίζουν να δουν κάτι καλύτερο με την επανίδρυσή του.. )

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ 


-Πότε ξεκίνησαν τα προβλήματα στην ακτοπλοΐα;
-" Προβλήματα σοβαρά δεν υπήρχαν στο παρελθόν..  Παλιά,  στις δεκαετίες ’80 και ’90, δραστηριοποιούνταν στην ακτοπλοΐα ,  αρκετές εταιρίες και πολλά βαπόρια, ενώ  τώρα με την οικονομική κρίση , μειώθηκαν οι εταιρείες , μειώθηκαν τα βαπόρια  και επιδεινώθηκαν τα προβλήματα», λέει ο κ. Μαρινάκης, ενώ αναφέρεται στους λόγους που οδήγησαν την Ακτοπλοΐα στον μαρασμό:

-Η οικονομική κρίση ξεκίνησε τα προβλήματα:  
 -"Οι λόγοι είναι πολλοί. Πρώτον διότι το κράτος είναι αφερέγγυο. Όταν το κράτος χρωστάει στις εταιρείες 18 εκατομμύρια ευρώ περίπου από τις επιδοτήσεις  για την εξυπηρέτηση των  άγονων  γραμμών,  και δεν τα δίνει, αποτέλεσμα είναι,  η εταιρείες να μην έχουν λεφτά να πληρώσουν καύσιμα, ναυτολόγια, ναυτικούς, προμηθευτές κλπ κλπ...
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται σε αυτό,  καθώς πολλές εταιρείες σήμερα, δουλεύουν με τις άγονες γραμμές (τις λεγόμενες «δημόσιας υπηρεσίας») οι οποίες είναι επιδοτούμενες. Επίσης, ο κόσμος έχει σταματήσει να ταξιδεύει. Δεν υπάρχει η πια η μεγάλη κίνηση,  που υπήρχε παλιότερα.. Ακόμα και οι ίδιοι οι νησιώτες ταξιδεύουν μόνο όταν υπάρχει ανάγκη
Από την άλλη,  ακρίβυναν τα πετρέλαια πάρα πολύ, έχουν πενταπλασιαστεί, εξαπλασιαστεί οι τιμές τους.
Δηλαδή, από 10-12-13 το λίτρο που είχε κάποτε, έφτασε 80- 85. Καταλαβαίνετε για τι διαφορές μιλάμε..
Κι αυτό, διότι κάποιοι κανονισμοί τώρα  πια, σε υποχρεώνουν να βάζεις και πετρέλαιο καλύτερης ποιότητας, για ρύπανση κ. λ. π., σε υποχρεώνουν να καις πετρέλαιο με πιο χαμηλή ποσότητα  θείου  το οποίο , είναι ακριβότερο, με αποτέλεσμα να  ανεβαίνει το κόστος.»..

-Όλες αυτές οι πλοιοκτήτριες εταιρείες,  δεν έχουν λεφτά; Δεν πρόκειται για  εφοπλιστές;
-«Εάν δεν δουλεύει μια επιχείρηση τα λεφτά τελειώνουν. Όπως προανέφερα,  το σύστημα δούλευε καλύτερα.  Ο κόσμος κινούνταν, ταξίδευε.
 Τώρα πια τα χρήματα δεν περισσεύουν για ταξίδια, για να μην πω ότι δεν αρκούν ακόμα και για τα αναγκαία»

   Οι πρόσφατες απεργίες των ναυτικών..

-Όταν κάνετε  απεργία  είναι εναντίον σας οι περισσότεροι..
-«Ο ναυτικός, έτσι όπως τα παρουσιάζουν, δεν έχει δικαίωμα να κάνει απεργία. Μόλις κάνει μία απεργία, χαλάει ο κόσμος. Αν ένα Σωματείο αγροτών ή εργαζομένων  κλείσει το δρόμο, δεν τρέχει τίποτα.  Εάν όμως  ο ναυτικός κάνει απεργία είναι όλοι εναντίον του. Δηλαδή,  δεν έχει δικαίωμα να κάνει απεργία μιας και θα γίνει αιτία να χαλάσουν οι τομάτες και οι μελιτζάνες των αγροτών. Δεν είναι όμως έτσι». Στο σημείο αυτό ο Πλοίαρχος κ.Σταμάτης Μαρινάκης, επισημαίνει το εξής:
«Στις πρόσφατες απεργίες,  ο ναυτικός δεν στρέφεται εναντίον της πλοιοκτησίας.  Ο ναυτικός στρέφεται εναντίον των κυβερνώντων με όλα αυτά που πάνε να κάνουν εις βάρος του.  Τα οποία, - μέτρα τα λένε εκείνοι-  απαξιώνουν το επάγγελμά του, ισοπεδώνουν όλα του τα κεκτημένα..
Εμείς σαν πλοίαρχοι,  δεν έχουμε πρόβλημα με τους εφοπλιστές.  Αυτά που είναι να μας δώσει, μας τα δίνει.  Όμως, εάν   το κράτος λέει, «θα σου κόψω τη σύνταξη, το εφάπαξ, την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, κ . λ. π.», ε ,τι θα κάνουμε και εμείς; Δεν θα αντιδράσουμε; Όλοι δεν αντιδρούν;
 Κατά 99%, οι απεργίες  έγιναν εναντίον όλων αυτών των μέτρων, μέσω των οποίων προσπαθεί το κράτος να μας ισοπεδώσει.  Και όταν  εμείς οι ναυτικοί πληρώνουμε πολλά στο κράτος και προσφέρουμε ακόμα περισσότερα, δεν θα δεχτούμε την ισοπέδωση..»…

   Οι ναυτικοί παίρνουν πολλά λεφτά…. ;;;;

 -«Λένε, ότι ο ναυτικός παίρνει πολλά λεφτά. Μεγάλους μισθούς, μεγάλη σύνταξη .Όμως δεν γνωρίζουν το γεγονός, ότι  έχει πληρώσει και πολλά ο ναυτικός.  Προσωπικά, σαν καπετάνιος σας λέω ότι τα δικά μου και του εφοπλιστή είναι πάνω από 3.000 ευρώ το μήνα οι  κρατήσεις.
Δηλαδή , ο πλοίαρχος και ο Α’ Μηχανικός δίνουμε κάθε μήνα στο κράτος, πάνω από 3. 000 ευρώ (μαζί με του εφοπλιστή). Συνεπώς,  να μην έχω κάτι αντίστοιχο; Σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη; Σε παροχές υγείας, σε σύνταξη; Πληρώνουμε τόσα πολλά  κάθε χρόνο, που αμφιβάλλω αν τα πληρώνει άλλος εργαζόμενος..
Σε ότι αφορά στο θέμα των συμβάσεων, κ. λ .π., ό, τι γίνει στη στεριά θα γίνει και στη θάλασσα. Καλώς ή κακώς, θα έχουμε και εμείς κάποιες μειώσεις. Οι   απεργίες που κάναμε λοιπόν,  ήταν  πόλεμος,  εναντίον αυτών των δεινών,   που επιδιώκουν να μας προσθέσουν.»..




 Το ΝΑΤ

-«Ρημάξανε το ΝΑΤ, το καταστρέψανε.  Έβαλαν  μέσα στο Ταμείο διάφορους, δεν ξέρω πόσους και πόσους άσχετους προς το επάγγελμα, να συνταξιοδοτούνται από το ΝΑΤ.  Και  μετά σου λένε  «το ΝΑΤ έπεσε έξω».. Λογικό δεν είναι;   Όταν προσθέτεις ανθρώπους  στο Ταμείο  οι οποίοι δεν συνεισφέρουν , να απομυζούν από το ΝΑΤ, τι θα συμβεί ; Και τώρα λέτε,  ότι δεν «βγαίνει»;
Είναι 90.000 συνταξιούχοι και 16-17 .000 ενεργοί ναυτικοί , ασφαλισμένοι. Σε αυτούς τους 90.000 συνταξιούχους όμως συμπεριλαμβάνονται και εκείνοι οι οποίοι απομυζούν χωρίς όμως να έχουν τα προσόντα να παίρνουν σύνταξη από το ΝΑΤ, αφού δεν υπήρξαν ποτέ ναυτικοί. Σε ερώτημα που έθεσε κάποια στιγμή η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) στο ΝΑΤ για το πόσοι είναι οι μη ναυτικοί που λαμβάνουν σύνταξη από το ταμείο, το ΝΑΤ απάντησε ότι είναι 30-40 άτομα. Αν είναι ποτέ δυνατόν. Ποιος κοροϊδεύει ποιον δεν ξέρουμε..» είναι η επισήμανση του κ. Μαρινάκη, ο οποίος  αναφέρει και το εξής:
«Ο Κ. Μητσοτάκης το 1990 , έφτιαξε νόμο, και έδινε ένα ποσό ως ποσοστό του ΑΕΠ υπέρ του ΝΑΤ . Με τη λογική,  «εντάξει, αφού έβαλα μέσα τόσους να τους συνταξιοδοτήσω, και αφού σε ανάγκασα να επενδύσεις τα αποθεματικά σου εκεί που «γουστάτηρα» εγώ σαν Κράτος, να δώσω αυτή την επιδότηση , σαν πριμ,  3-4% κάθε χρόνο, για να αντεπεξέλθετε». Τώρα όμως, λένε πως θα σταματήσουν  την επιδότηση. Αφού με λεηλάτησες σταματάς την επιδότηση;  Μάλιστα , τώρα λένε, είναι ελλειμματικό το Ταμείο και  θα δίνει συντάξεις, αναλόγως τα έσοδά του. Ε, πως θα γίνει αυτό; Αυτοί οι 85.000 – 90.000 άνθρωποι, πως θα καλυφθούν να παίρνουν τις  συντάξεις από εισφορές 17.000 εν ενεργεία ναυτικών;
Δηλαδή, αν το δούμε αναλογιστικά ,το τι παίρνει και το τι δίνει το ΝΑΤ, πρέπει η σύνταξη του ναυτικού να  είναι γύρω στα  200 ευρώ.. Γίνεται;», αναρωτιέται ο κ. Μαρινάκης..  

  «Ελάτε να γίνετε ναυτικοί , να δουλέψετε στο βαπόρι. Να δείτε τι σημαίνει δουλειάπολλά λεφτά»… 

 -Ποια είναι η δουλειά του ναυτικού , στο βαπόρι. Κι αυτό για να καταλάβει ο κόσμος πως ζείτε, μιας και συζητιέται πως παίρνετε πολλά λεφτά..
-«Ο ναυτικός είναι στο βαπόρι 24 ώρες στο 24ωρο. Σκεφθείτε, πως, Πρωτομαγιά, Χριστούγεννα,  Πάσχα, άδεια καλοκαιριού δεν υπάρχει.. 24ωρο μέσα στο βαπόρι.  Είναι τρία οκτάωρα. Ακόμα και όταν το βαπόρι είναι δεμένο στο λιμάνι και μπορεί ο ναυτικός να πάει ως το σπίτι του, είναι ανά πάσα στιγμή υποχρεωμένος να παρουσιαστεί στο πλοίο αμέσως μόλις κληθεί. Και αναφέρω την ακτοπλοΐα που είναι η μειοψηφία» λέει ο πλοίαρχος, προσθέτοντας:
«Οι περισσότεροι ναυτικοί  δουλεύουν  στην Ωκεανοπλοΐα.  Εφόσον η ακτοπλοΐα  συρρικνώθηκε, οι περισσότεροι δουλεύουν έξω.. ΚΙ έξω τι γίνεται; Γυρίζεις τους ωκεανούς πάνω – κάτω,  κάνεις 20-25  -30 μέρες ταξίδι ,με ουρανό και θάλασσα. Και είσαι μέσα στο πλοίο και τρέχεις ανά τον κόσμο,  παίζοντας  τη ζωή σου κορώνα γράμματα.
Ξέρουμε μόνο να λέμε ότι παίρνουν λεφτά οι ναυτικοί. Εντάξει, παίρνουν κάποια λεφτά, δεν λέω όχι.. .
Αλλά,  έχουν πουλήσει τη ζωή τους, την προσωπική τους ζωή.. την παίζουν κορώνα γράμματα, είναι μέσα σε ένα καράβι και διανύουν τα πελάγη και τους ωκεανούς. Εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσεως, εκτεθειμένοι στις αρρώστιες. Όταν πηγαίνεις σε ορισμένα κράτη της Αφρικής και της Ασίας σου κάνουν πεντακόσια εμβόλια για να βγεις και να κυκλοφορήσεις.  Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Αυτός που λέει ότι παίρνουμε πολλά λεφτά, ας έρθει μέσα στο βαπόρι να δει τη δουλειά μας..
Να έχει 8-9 Μποφόρ και 10 Μποφόρ για να διαπιστώσει ιδίοις όμασοι  τι σημαίνει δουλειά στο καράβι. Να μην μπορεί να φάει, να μην μπορεί να κοιμηθεί. Διότι αν  πέσει το βαπόρι σε κακοκαιρία , το πλήρωμα μπορεί να μείνει 3-4 μερόνυχτα ξάγρυπνο, εκεί να δουν τη γλύκα..  Ας έρθει ο άλλος, που τελειώνει τη δουλειά του, βάζει τις παντοφλίτσες του και βλέπει τηλεόραση να δουλέψει στο βαπόρι. Ο ναυτικός δεν το έχει αυτό. Δεν ξέρει τι σημαίνει ωράριο, σπίτι, γιορτές , οικογένεια, καφές με φίλους, βόλτες και… και.. και...
Μόνο ξέρουν όλοι να λένε ότι παίρνει λεφτά. Κι εγώ  λέω σε όλους αυτούς:  Ελάτε να δείτε πως βγαίνουν αυτά τα λεφτά» .

«.. στις απεργίες, βγήκαν  κάποιοι και μας απεκάλεσαν παχύδερμα. Αυτά τα παχύδερμα  , κύριοι, δημιούργησαν αυτό το οικοδόμημα της πρώτης Ναυτιλίας στον κόσμο».

 -Τι τους απαντάτε;
«Τι να απαντήσεις;  Ότι αν δεν υπήρχαν τα παχύδερμα , δε θα είχαν καν το βήμα για να πετάνε τη λάσπη τους;»

  Ανύπαρκτα και επικίνδυνα τα λιμάνια της χώρας..

 -Στην ακτοπλοΐα πως είναι τα πράγματα;
-«Οι συνθήκες είναι χειρότερες στην Ακτοπλοΐα, ειδικά για τον καπετάνιο, καθώς αντιμετωπίζουμε  πολλές αντιξοότητες. Στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν λιμάνια, δεν υπάρχουν λιμενικές υποδομές.. Βάσει των αδειών σκοπιμότητας και των ετησίων δρομολογίων, σου λένε «πήγαινε π. χ. στην πατρίδα μου τη Φολέγανδρο ή  στην Ανάφη.». Κι όχι μόνο να πας, αλλά  να μείνεις μέσα στο λιμάνι. Πώς να μείνεις μέσα στο λιμάνι;
Ελάχιστοι γνωρίζουν την κατάσταση των λιμανιών μας. Είναι εκτεθειμένα στον καιρό.  Το βαπόρι ανά πάσα στιγμή κινδυνεύει υπό αυτές τις συνθήκες.
Και μέσα σε όλες αυτές τις αντιξοότητες,   πώς να κάνεις ασφαλή αποβίβαση και επιβίβαση;  Να σπάσει ένα κάβος,  να χτυπήσει ένας επιβάτης, να χτυπήσει ένα μέλος του πληρώματος, - που έχουν συμβεί τέτοιου είδους περιστατικά,  έχουν σκοτωθεί συνάδελφοι μέσα σε βαπόρια.  Τραβιούνται οι  συνάδελφοι Πλοίαρχοι  σε δικαστήρια επανειλημμένα.. Και σ’ αυτό το σημείο να αναφέρω κάτι που πολύς κόσμος δεν το γνωρίζει.. Για οτιδήποτε συμβεί μέσα στο πλοίο, ο τελικός και κυρίως υπεύθυνος είναι πάντα ο Πλοίαρχος. Αν λοιπόν κάποιοι πιστεύουν ότι ο καπετάνιος πληρώνεται αδρά, μπορεί να σκεφτεί με πόσα θα ήθελε να πληρώνεται ο ίδιος έχοντας ολοκληρωτικά την ευθύνη ενός πλοίου και 1500 ανθρώπινων ψυχών..»

 -Είναι δύσκολο δηλαδή, να «πιάσεις» λιμάνι;
-« Το πέλαγος, προσωπικά, σαν καπετάνιο, δεν με φοβίζει. Μα με 9 , μα με  10 Μποφόρ,  το βαπόρι θα ταξιδέψει. Στο λιμάνι είναι το θέμα,  πως θα πας να μπεις μέσα. Γιατί αυτό που λέγεται λιμάνι είναι κατ’ ευφημισμό,  δεν είναι λιμάνι. Πηγαίνετε να δείτε,  το λιμάνι της Φολεγάνδρου, ή άλλα λιμάνια στις Κυκλάδες, ή ακόμη και  εδώ στην Αίγινα.  Όταν έχει ένα δυτικό καιρό, 7-8 μποφόρ,  και σου λέει «δέσε και κάνε επιβίβαση»…  Καλύπτει η θάλασσα τον μόλο. Κι έρχεται ο επιβάτης να μπει μέσα στο καράβι και χώνεται μέχρι τα γόνατα στο νερό. Άντε να κάνεις εσύ,  επιβίβαση ή αποβίβαση, να βλέπεις το βαπόρι να χορεύει πάνω – κάτω και να θέλεις να βάλεις αυτοκίνητα και κόσμο. Να επιβιβαστούν όλοι με ασφάλεια.
Κι όλα αυτά είναι επάνω σου. Αν συμβεί κάτι;  Ο καπετάνιος φταίει! . Το πλήρωμα!  Πλημμελής εκτέλεση καθηκόντων! Βαράτε τους!  Πόσοι συνάδελφοι έχουν τραβηχτεί σε δικαστήρια με τέτοιες υποθέσεις; Αυτά δεν  τα λέμε. Μόνο ξέρουν να λένε ότι ο ναυτικός παίρνει πολλά λεφτά. Αυτό μόνο ξέρουν να λένε..».. Το παράπονο διακρίνεται στη φωνή του κ. Μαρινάκη…




 -Οι Έλληνες καπετάνιοι είναι οι καλύτεροι, έτσι;..
-«Αυτό δεν το λέω μόνο εγώ που είμαι Έλληνας καπετάνιος, όλοι το λένε»

 -Καταφέρνει να πάει το καράβι στο λιμάνι παρ όλες τις αντιξοότητες ..
- «Να ξέρετε το εξής:  Αν έρθει κάποιος ξένος συνάδελφος και δει, που πάει το βαπόρι, και με τι συνθήκες ταξιδεύει και πιάνει λιμάνι, σίγουρα  θα πει:  «Εγώ δεν πάω». Φέρτε έναν ξένο καπετάνιο και πείτε του να πάει στη Σύρο, στα Κουφονήσια, ή στη Φολέγανδρο, ή στην Ανάφη. Δεν θα το κάνει. Διότι είναι ανασφαλές. Εμείς πηγαίνουμε με την τρέλα μας και για να προσφέρουμε στο νησιώτη, στον κόσμο» λέει ο πλοίαρχος, ενώ προσθέτει:
«Όταν πηγαίνει  για παράδειγμα, ένας καπετάνιος στην Ανάφη και πετάει έναν σάκο του ταχυδρομείου στο λιμάνι, - πρέπει να τον πετάξει,  γιατί μέσα στο σάκο του ταχυδρομείου υπάρχει ένας  άλλος σάκος με φάρμακα.  Πρέπει να πάει. Να βλέπεις τον μόλο να σκεπάζεται με θάλασσα, το βαπόρι να χορεύει, αλλά εσύ πρέπει να πας. Γιατί  πρέπει να πάνε τα φάρμακα, γιατί πρέπει να πάει το ταχυδρομείο, γιατί πρέπει να πάνε χίλια δυο για τους κατοίκους του κάθε νησιού.  
Ο ευρωπαίος ή ο οποιασδήποτε εθνικότητας συνάδελφος, πάει και δένει το βαπόρι πάνω σε φυσούνες, όπως το αεροπλάνο,  ρίχνει εκεί καταπέλτη και γίνεται η αποβίβαση μέσα από φυσούνες ( σε λιμάνια ακτοπλοΐας των άλλων χωρών). Οι άλλες χώρες διαθέτουν  λιμενικές υποδομές. Εδώ σε εμάς, μόνο το λιμάνι του Πειραιά είναι κάπως καλό, ενώ όλα τα άλλα, είναι εκτεθειμένα.
Με την ευσυνειδησία και τον επαγγελματισμό του Έλληνα καπετάνιου και γενικά του πληρώματος όλου γίνεται όλη αυτή η ιστορία, που λέγεται Ακτοπλοΐα.  Εξυπηρετούνται οι συγκοινωνίες. Δεν έχουμε λιμενικές υποδομές. Πηγαίνετε  στα Ψαρά ή στον Αι Στράτη, χειμώνα, να δείτε  πώς γίνεται η αποβίβαση. Να σκεπάζει η θάλασσα τους μόλους, να σκεπάζει η θάλασσα τα κιγκλιδώματα , και ο κόσμος να τρέχει .. Τραγικές συνθήκες..»




 -Πως βλέπετε το μέλλον της ακτοπλοΐας..
-«Απρόβλεπτο. Βλέπω ανακατατάξεις στον κλάδο της ακτοπλοΐας. Την περίοδο αυτή,  όλοι πουλάνε τα βαπόρια. Κι αυτό, για να καλύψουν τα ανοίγματα που έχουν οι εταιρείες σε καύσιμα, σε λιπαντικά, σε μισθοδοσίες, προμηθευτές. Αναγκάζονται δηλαδή,  να πουλήσουν βαπόρια για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, αφού οι τράπεζες έχουν από καιρό σταματήσει να δανειοδοτούν την ακτοπλοΐα και γενικώς τη Ναυτιλία. Οι προμηθευτές είναι φεσωμένοι και όλες  εταιρείες ανεξαρτήτως, είναι φεσωμένες. Το κράτος , όπως είπα και προηγουμένως, τους  χρωστάει  18 εκατομμύρια ευρώ από τις άγονες γραμμές.  Το κράτος είναι κακοπληρωτής! Εάν όμως εγώ χρωστάω στο κράτος 200 ευρώ, θα με πάει μέσα.

-Πουλάνε σε ξένους τα πλοία,  οι εταιρείες;
-«Βεβαίως. Πουλάνε είτε βαπόρια, είτε γραμμές. Μπορεί η ακτοπλοΐα να περάσει σε ξένους. Οι Μινωικές γραμμές,  ήδη είναι σε ξένους .. Πάτρα –Ιταλία είναι ξένοι καπετάνιοι. Δυστυχώς, έρχεται ο  αφελληνισμός της ακτοπλοΐας. Θα πέσει σε ξένα χέρια. Με ότι συνεπάγεται αυτό και για εμάς τους εργαζόμενους και για όλους. Κι αυτό θα  καταστεί κατά της εξυπηρέτησης των νησιών, κατά εμάς των ναυτικών .. « λέει ο κ. Σταμάτης Μαρινάκης, για να αναφέρει το εξής:
 «Τελευταία ακούγεται έντονα , ότι ενδιαφέρονται τούρκικα κεφάλαια να αγοράσουν ακτοπλοϊκές εταιρίες.. Φαντάζεστε να εκτελούν ακτοπλοΐα στα Δωδεκάνησα ή στη Μυτιλήνη , στη Χίο,  τουρκικών συμφερόντων εταιρείες;»

-       Λέγεται ότι τουρκικά τάνκερ, πάνε νερό στα νησιά μας που πάσχουν από λειψυδρία..
 -«Εδώ πηγαίνουν και στο Καστελόριζο. Δεν υπάρχει ακτοπλοϊκή συγκοινωνία και πηγαίνουν οι άνθρωποι απέναντι στην Τουρκία. Λοιπόν;  Άμα γίνει αφελληνισμός της ακτοπλοΐας τι θα γίνει;  Κι αυτό γιατί το κράτος είναι αφερέγγυο. Γιατί σου λέει «πήγαινε κάνε τα δρομολόγια και θα πληρωθείς μετά από ένα χρόνο». Και οι εταιρείες παραμένουν απλήρωτες»

-       Είστε κάποιους μήνες απλήρωτοι..
  -«Οι Εταιρείες απλήρωτες από το κράτος, μειωμένη δραματικά η κίνηση, ακριβά τα εισιτήρια... αλυσιδωτή αντίδραση..  Τα  πληρώματα  είναι απλήρωτα, δυο τρεις και  τέσσερις μήνες. Πως θα καλύψει η εταιρεία τα ανοίγματα; Το πετρέλαιο που θα βάλει σήμερα στο βαπόρι, πρέπει να το πληρώσει αύριο ή μεθαύριο.  Αν δεν το πληρώσει,  δεν θα σου ξαναδώσει πετρέλαιο. Και πως θα κινηθεί το βαπόρι; Ή , αν πάει η εταιρεία στον εκάστοτε  προμηθευτή και του ζητήσει  ανταλλακτικά για τη μηχανή του πλοίου για παράδειγμα,  θα σου πει «δεν γίνεται, μου χρωστάς.. πάρε δρόμο και φύγε». Το βαπόρι πως θα κινηθεί;  Επαναλαμβάνω: το κράτος..  καθυστέρησα την έκτακτη εισφορά,  δυο -τρεις μέρες και μου έβαλε  πέντε ευρώ τόκο. Αυτά τα 18 εκατ. ευρώ θα τα δώσει όμως με τόκο στους εφοπλιστές;».



 - Αν υπάρξει  αλλαγή πολιτικής θα αλλάξει κάτι; Ή είναι προδιαγεγραμμένη η πορεία της ακτοπλοΐας; Είναι σκόπιμο ;
-«Αν αλλάξει πολιτική κάτι θα γίνει.  Πρέπει να ακολουθηθεί μια άλλη πολιτική. Σε άλλη κατεύθυνση.
Τα δύο τελευταία χρόνια κατήργησαν το υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας. Επιτρέπεται;  Και όπως είπε κάποιος στη Βουλή, είναι σαν να καταργεί η Σαουδική Αραβία το υπ. Πετρελαίου» λέει ο κ. Μαρινάκης, για να προσθέσει:
« Ο μοναδικός κλάδος που δουλεύει και αποδίδει και είναι πρεσβευτής σε όλες τις χώρες του κόσμου, είναι η ναυτιλία.
Οι έλληνες από αρχαιοτάτων χρόνων, είναι ναυτική δύναμη. Από την εποχή της τριήρους. Και τώρα δεν έχουμε υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας. Το έκαναν Νήσων και Αλιείας και Θαλασσίων υποθέσεων...»
-Θα πρέπει επίσης  να γίνει μία άλλη χάραξη δρομολογίων. Να εξυπηρετεί τον κόσμο καλύτερα. Λένε να γίνουν γραμμές κορμού, να πηγαίνουν σε κεντρικά νησιά και από εκεί και πέρα με ανταπόκριση, Δηλαδή,  με άλλα μικρότερα πλοία να πηγαίνουν σε άλλα νησιά..
-Είναι απαραίτητο να γίνει αναδιάρθρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.  Γιατί να ξεκινάμε εμείς στον Πειραιά, καθημερινές, να πάμε στην Αίγινα με 40 άτομα και 2 αυτοκίνητα , πως θα καλύψει τα έξοδά του το βαπόρι; "...
 "Τα  βλέπουμε τα προβλήματα της Ακτοπλοΐας  και επειδή τρώμε από αυτά τα βαπόρια, τα  πονάμε. Προσωπικά  στη συγκεκριμένη εταιρεία είμαι 13 χρόνια. Δεν μπορείς να βλέπεις ένα βαπόρι να ταξιδεύει με 40 άτομα και 3-4 Ι. Χ. να πάει στην Αίγινα  για να γυρίσει. Όταν αυτά δεν καλύπτουν ούτε το 1/10 των εξόδων του.  Και λες θα δουλέψει Σαββατοκύριακο. Και λοιπόν; Πάλι μπαίνει μέσα. Αυτά δεν τα γνωρίζει ο κόσμος..»

Ο κ. Σταμάτης Μαρινάκης, σημειώνει πως οι πλοιοκτήτριες εταιρείες,  πουλάνε τα βαπόρια, διότι τα έξοδά τους είναι πια, πολύ περισσότερα από τα έσοδα.. 
« Γιατί να τα κρατήσω τα βαπόρια;  Να κάνω εγώ κοινωνική πολιτική για το κράτος» ; Αναρωτιούνται οι πλοιοκτήτες… «Όχι.. Με δικά μου κεφάλαια; Όχι..», λένε.. Και έχουν δίκιο..
Ο κόσμος παλαιότερα ταξίδευε γιατί είχε λεφτά στη τσέπη. Όταν τώρα σου έχουν βάλει βαθειά το χέρι στις τσέπες σου, με χαράτσια,  μειώσεις μισθών, αναγκάζεσαι να περιορίσεις τις μετακινήσεις σου και όλα. Εκεί που ο Έλληνας  πήγαινε το καλοκαίρι σε ένα νησί και μετά σε ένα άλλο και χρησιμοποιούσε το βαπόρι, τώρα θα πάει μία φορά. Όλα αυτά είναι σε βάρος των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Μας έβαλαν όλων το χέρι στη τσέπη μέχρι εκεί που δεν παίρνει..  Δυστυχώς..»…………….

    Το πλοίο βουλιάζει μόνο από ανθρώπινο λάθος ..

- Πόσο ασφαλές είναι το καράβι.
-«Το πλοίο είναι το ασφαλέστερο μέσο. Το πλοίο θα βουλιάξει μόνο από ανθρώπινο λάθος. Αν είναι  φορτηγό από κακή φόρτωση. Το να πέσει ένα βαπόρι μέσα σε έναν τυφώνα, με τα σημερινά δεδομένα... έχεις εκατό δελτία καιρού στο χέρι σου κάθε ώρα-  από βλακεία σου θα πέσεις. Μπορείς να το αποφύγεις.  Δεν είσαι στην εποχή του Κολόμβου»

- Τα ναυάγια που είχαμε;
 - «Από ανθρώπινο λάθος συνέβησαν.. Το ότι έπεσε το Σαμίνα πάνω στις πόρτες, θα πούμε ότι έτυχε και έπεσε; Από λάθος έγινε. Από λάθος των αξιωματικών που ήταν στη γέφυρα. Το Ηράκλειο πως βούλιαξε; Από λάθος. Έβαλαν το φορτηγό κάθετα στην μπουκαπόρτα. Κι άρχισε  το βαπόρι να κάνει  δεξιά –αριστερά, διατοιχιζόταν που λέμε..  Κοπάναγε στην μπουκαπόρτα με αποτέλεσμα αυτή να ανοίξει  και..  βούλιαξε το βαπόρι. Όλα γίνονται από λάθος» επισημάνει ο κ. Μαρινάκης, ενώ προσθέτει:
«Το βαπόρι είναι ασφαλέστατο.  Όλοι εμείς που είμαστε υπεύθυνοι για τη συντήρηση των Μέσων Ασφαλείας του βαποριού το γνωρίζουμε. Και οι εταιρίες το επιδιώκουν  – δεν τους συμφέρει το αντίθετο άλλωστε – και λένε  σε εμάς που είμαστε οι εκπρόσωποί  τους μέσα στο βαπόρι, να δουλεύουν όλα στην  εντέλεια. Έχουμε επιθεώρηση κάθε λίγο.  Κυρίως όμως είναι η πολιτική των εταιρειών να υπάρχει άριστος έλεγχος στα θέματα ασφαλείας του βαποριού.
Από μέσα πυρόσβεσης, μέσα φορτοεκφόρτωσης, μέσα εγκατάλειψης πλοίου, όλα, τα πάντα δουλεύουν ρολόι»

 Στο σημείο αυτό περνάω σε μια προσωπική ερώτηση ..

-Μπορείς να ζήσεις μακριά από τη θάλασσα, το βαπόρι;
 -«Κάποια στιγμή, μοιραία όλα τα πράγματα τελειώνουν. Δεν διστάζω να πω ότι όταν θα έρθει η στιγμή να αφήσω το επάγγελμά μου θα στεναχωρηθώ πολύ»

  - Είναι η αγάπη για τη θάλασσα ή για το επάγγελμα;
-«Όλα μαζί. Όταν  κάνεις ένα επάγγελμα 30 χρόνια, κι έχεις μάθει σε έναν τρόπο ζωής, όσο και αν δυσανασχετείς και λες , «βαρέθηκα θα τα παρατήσω θα πάω σπίτι μου»…  Όταν έρθει η στιγμή να το παρατήσεις, θα σου λείψει.  Προσωπικά,  τώρα,  που κάποιες  στιγμές σκέφτομαι ότι θα αφήσω το επάγγελμα, με τη σκέψη και μόνο ότι αποποιήθηκα το επάγγελμά μου πλέον  και δεν πρόκειται να το ξανακάνω ποτέ, μούρχεται κάπως..   Ίσως γιατί δεν θέλεις να παραδεχτείς ότι μεγάλωσες.. Και ότι αυτό το επάγγελμα που ξεκίνησες 20 χρονών και έφτασες στην κορυφή του, ξαφνικά να πεις «το αφήνω». Δεν μπορείς να μείνεις μέχρι τα 80 σου.. Αλλά στα 50 που είμαι εγώ.. λες .. «εντάξει, γιατί; Μπορώ να δουλέψω  ακόμη 5-6 χρόνια». Όμως, τώρα με αυτές τις συνθήκες δεν ξέρω κατά πόσο θα υπάρχει δουλειά για όλους στην ακτοπλοΐα..»

 -Ερώτηση... κρίσεως. Τι είναι η μανούβρα;
-«Η μανούβρα είναι κάτι που το έχεις ή δεν το έχεις .Την αντίληψη. Η μανούβρα είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων Είναι συνδυασμός της ικανότητας του πλοιάρχου,  της ελικτικότητας του βαποριού, της αντίληψης του πλοιάρχου, της αντίληψης των καιρικών συνθηκών που επικρατούν τη στιγμή που κάνεις τη μανούβρα. Όλα αυτά είναι ένας μεγάλος  συνδυασμός.. Η δική σου αντίληψη και ικανότητα σε συνάρτηση με την απόλυτη γνώση του τι βαπόρι έχεις στα χέρια σου, ποιες είναι οι ελικτικές του ικανότητες, τι καιρός επικρατεί τη χρονική στιγμή της μανούβρας.. Όλα αυτά μαζί  τα υπολογίζεις στο μυαλό σου και τα συνδυάζεις για να κάνεις τη μανούβρα.
Εν ολίγοις, είναι να το φέρεις, να  δέσεις το βαπόρι όπως πρέπει, να το φουντάρεις όπως πρέπει, να μπορέσει να σταματήσει ασφαλώς, να μπορέσεις να κάνεις την αποβίβαση/επιβίβαση και να φύγεις. Είναι πολλά.
Να σας αποκαλύψω κάτι: Έγινα καπετάνιος γιατί μου άρεσε η μανούβρα. Απλώς. Γι αυτό και έμεινα στην ακτοπλοΐα. Στα φορτηγά πάνε άλλοι και τους κατευθύνουν πως θα πιάσουν λιμάνι...»

-Τι προτιμάς λοιπόν; Τι μανούβρα ή μια ωραία γυναίκα ;
-« Η ωραία γυναίκα είναι άλλο πράγμα και η μανούβρα άλλο. Θα προτιμούσα και τα δύο. Δεν μπορώ να  επιλέξω ένα από τα δύο..

  Στο σημείο αυτό ο κ. Σταμάτης Μαρινάκης, θα αναφερθεί στην Ναυτική Εκπαίδευση:



«Το κράτος πρέπει να δώσει βάση στη Ναυτική  Εκπαίδευση.  Από τους συναδέλφους  που περνάνε από εκεί, μου μεταφέρουν  τα χειρότερα. Δεν υπάρχει εκπαιδευτικό προσωπικό, δεν ενδιαφέρεται κανείς να πάει να διδάξει, έχουν πέσει πολύ οι αποδοχές των μονίμων και των ωρομίσθιων, άρα,  είναι ασύμφορο να διδάξεις. Δεν δίνουν πιστώσεις για την εκπαίδευση.  Ειδικά στο ΚΕΣΕΝ για τη  μετεκπαίδευση, αλλά και στις Ακαδημίες του Ναυτικού, δεν έχουν δώσει χρήματα. Έχει παραμεληθεί και πρέπει να δοθούν κίνητρα, ώστε  να πάνε τα νέα παιδιά στη θάλασσα , γιατί είμαστε ναυτικός λαός. Τόσα χρόνια ο έλληνας ναυτικός δημιούργησε, όλο  αυτό το οικοδόμημα της Ναυτιλίας.  Αν φύγει ο Έλληνας ναυτικός από τα βαπόρια, ούτε με τον πακιστανό θα κάνεις προκοπή - και ας λένε πως είναι  φτηνός.-Η  Ελληνική Ναυτιλία, έγινε από τους Έλληνες και πρέπει να παραμείνει στους Έλληνες.. .Η Ναυτιλία πρόκοψε με τους Έλληνες.  Τώρα θα πάρουν Φιλιπινέζους γιατί ο Έλληνας είναι ακριβός;  Ο Έλληνας δεν έχει ωράριο. Οι ξένοι  στο 8ωρο σταματούν να δουλεύουν.  Οι Έλληνες όμως ποτέ.. Στο πρόβλημα, ο ξένος θα πει «Φέρε συνεργείο» . Ο Έλληνας,  όποιο αξίωμα και να έχει, θα βάλει τη φόρμα και θα πάει να φτιάξει  τη ζημιά. Θα δώσει την ψυχή του για το βαπόρι.»

 Σταμάτης Μαρινάκης: «Δίνω την ψυχή μου στο βαπόρι.  Με καθοδηγεί η συνείδησή μου .. . Όταν είσαι καπετάνιος και έχεις την ευθύνη για τη ζωή τόσων ανθρώπων, λειτουργείς μόνο με τη συνείδηση.. Δεν σκέφτεσαι το κέρδος, τις ψυχές  σκέπτεσαι. Φανταστείτε ότι πολλές φορές το πλήρωμα παίρνει αγκαλιά τις γριούλες και τις βγάζει έξω για να μη χτυπήσουν.»



« Πρέπει να την αγαπάς αυτή τη δουλειά για να την κάνεις. Αν πας μόνο για τα «οικονομήσεις», δεν κάνεις τίποτα»


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις